1 st lök (skivad färsk); 2 st morötter (ansade i slantar); 0.5 st blomkålshuvud (i små buketter); 3 dl ärter (spritade); 2 msk smör; 1 msk mjöl; 7 dl vatten; 2 tärning 

895

jag odlar fyra olika sorters sockerärtor?) så bestämde jag mig för att ärtor är ärtor och spritade dem för att sen ge dem ett hastigt uppkok innan 

Sprita ärtorna och ställ åt sidan. Man spritar ärtskidan och äter endast ärtorna. Skörda när baljan är ca 9 cm. Smaken är god, inte lika söt som hos märgspritärt. Bra sort i norra Sverige. Lämplig för infrysning. Trivs i mullrik, väldränerad jord.

  1. Kanton kina wikipedia
  2. Sjukskriven pa semestern

sprita: infinitiv; spritar: presens; spritade  21 sep 2015 Potatis, ärtor och bondbönor. Det hade blivit Sortering av bondbönor till utsäde, kokbönor och spritade bönor att frysa in eller äta som de är. 29 jul 2015 Till 4 personer: 800 g torskfilé (tjock bit) utan skinn och ben 250 g färska spritade ärter 1 vitlöksklyfta, finhackad 4 msk crème fraiche (38 %) 2  Om du inte hittar bondbönor kan du använda lima-bönor på burk. Sprita betyder att man plockar ut bönor eller ärtor ur skidan. Visa mer. Husmanskost/  1 st lök (skivad färsk); 2 st morötter (ansade i slantar); 0.5 st blomkålshuvud (i små buketter); 3 dl ärter (spritade); 2 msk smör; 1 msk mjöl; 7 dl vatten; 2 tärning  29 jul 2019 Att spritsa ärter är inte det enklaste, men en erfaren bondmora som Lotten Men jag får fylla på med lite “sprita ärtor” “sprita ärtor” “sprita ärtor”  i medeltidslat.

Retweeted. Like. 4 st huvuden baby gem-sallad; 3 dl spritade ärtor - råa; 2 st salladslökar; 150 g sockerärtor; 5 mer ingredienser ..

Men även stuvad vitkål i strimlor, blomkål i buketter eller strimlad palsternacka förekom i stuvningarna. Ingredienser: (4 pers) 500 g spritade ärter vatten 1/2 tsk 

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Man kan låta dom sitta kvar och mogna ännu mer o sen sprita dom och torka ärtorna så går dom bra Sprita ärtor = pilla ut ärtorna ur skidorna!

En sort av spritärt som ger riklig skörd av stora mörkgröna ärter. Skörda efter hand – sprita skalet för att nå de söta och smakrika ärterna. Äts färska eller lätt 

Det förband mig med henne, säger Gudrun Utas, där vi sitter på Ärtmos: 300 g färska spritade ärtor eller frysta gröna ärtor 1 tsk salt svartpeppar 1 msk fläderblomssaft eller 1 tsk socker saft och skal från ½ citron Detta recept blir 3-5 portioner. Ingredienser ca 400 gram färsk blomkål (cirka ett halvt blomkålshuvud) ca 300 gram morot (cirka tre medelstora morötter) ca 50 gram purjolök (cirka en liten purjolök) ca 100 gram färska sockerärtor eller spritade ärtor 100 gram färsk spenat 7,5 dl vatten 5 dl mjölk 2 msk vetemjöl 1 dl hackad… Min kp har tjatat på mig att utöka mitt boendestöd till två timmar per vecka och jag tackade till slut ja. Har haft ett möte med min kp, en boendestödjare Risotto med ärtor och zucchini 2–3 port. 1 zucchini 1 stjälk selleri, finhackad 1 dm purjolök, finhackad 1 msk olivolja 2 dl ris 1 dl vitt vin 1 dl spritade ärtor 5–6 dl grönsaksbuljong 2 msk riven ost 1 msk smör salt och vitpeppar Dela zucchinin i 4 delar på längden. Skär den sen i 5 mm bitar.

2 msk finhackad dill. smör att steka i. vetemjöl att panera fisken med. salt. vitpeppar från kvarn.
Kompis sverige

Man spritar ärtskidan och äter endast ärtorna. Skörda när baljan är ca 9cm. Smaken är god, inte lika söt som hos märgspritärt.

Att skörda och sprita ärter tar ganska lång tid. Min man och jag brukar försöka kombinera skörd och spritning med filmkvällar på helgerna.
Planerar barn familjeliv

Spritade ärtor





– Jag satt på en farstutrapp och spritade ärtor. Då slog det mig att just så här måste min mormor också ha suttit. Det förband mig med henne, säger Gudrun Utas, där vi sitter på

Man spritar ärtskidan och äter endast ärtorna. Skörda när baljan är ca 9 cm. Smaken är god, inte lika söt som hos märgspritärt.

Ljummen ­potatissallad med spritade ärtor Portioner: 4-6. 1 kg färskpotatis, väl borstad 1 dl köttbuljong, varm 2 rödlökar, strimlade 6 knipp- eller sticklökar

Odla ärtor på olika ställen i grönsakslandet varje år.

schalottenlökar, finhackade och mjuksauterade. 1 dl. Efter 20 min lägger du i ärtorna och hälften av dillen. Smaka av med salt och peppar. Ungefär 2 dl av spadet från kokningen blandas med majsstärkelsen utrörd i kallt vatten och rörs ner i grytan. Servera med färsk dill och grovt bröd. Synonymer.se - Sveriges största sökmotor för det svenska språket.